Ecodriving na egzaminie państwowym

Zamieścił: OSK Leśnik, aktualizacja: 07-06-2015 | Tagi: Materiały dla kursantów, Harmonogram zajęć, Ecodriving

Od nowego roku na egzaminie państwowym będziemy posługiwali się zagadnieniami z zakresu ekodriving'u, czyli energooszczędnego sposobu jazdy. Tym samym oczekiwać możemy dodatkowych zadań sprawdzających umiejętności przyszłych kierowców - hamowania silnikiem oraz właściwej zmiany biegów.

Tak naprawdę oba zagadnienia nie są niczym nowym ani w szkoleniu, ani w egzaminowaniu, powinno się raczej uznać, że terminy te zostały wyodrębione z obszaru "zasad użytkowania pojazdu (...) z uwzględnieniem ochrony środowiska", a następnie rozbudowane. Niemniej jednak przed przystapieniem do egzaminu warto sobie raz jeszcze przypomnieć podstawowe elementy.



predkosc

Hamowanie silnikiem, jest dobrą metodą na zmniejszenie zużycia paliwa, przy czym nie da się ukryć, że żeby dobrze stosować tę metodę należy poznać swój samochód oraz nauczyć się korzystać z obrotomierza. Na egzaminie należy jednak pamiętać, że hamowanie silnikiem jest procesem polegającym na wytracaniu prędkości poprzez umiejętne redukowanie biegów. Czyli zamiast dojeżdżać ze stałą prędkością do miejsca zatrzymania i w fazie ostatecznej hamować hamulcem nożnym, należy już kilkadziesiąt metrów wcześniej zdjąć nogę z gazu, a gdy obroty silnika zaczną spadać do ok. 2000 obrotów na minutę, zmienić bieg na niższy. Po zmianie biegu obroty silnika będę wyższe, ale samochód będzie wytracał prędkość. Czynność należy powtórzyć do momentu, w którym konieczne będzie bezwzględne zatrzymanie pojazdu, poprzez użycie hamulca nożnego. Zaznaczmy przy tym, że powyższy opis sprawdza się w jeździe miejskiej na płaskim terenie. W terenie o dużym nachyleniu zasada działania jest podobna, jednak celem hamowania silnikiem jest utrzymania stałej prędkości zjazdu, bez konieczności ciągłego używania hamulca nożnego.

Drugim zagadnieniem dotyczącym ecodriving'u jest odpowiednia zmiana biegów. Przy egzaminie na prawo jazdy dla kat. B (z uwzględnieniem pojazdów egzaminacyjnych na miarę Toyoty Yaris), "zmiana biegu powinna nastąpić w momencie, gdy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a cztery pierwsze biegi powinny być włączone zanim pojazd uzyska 50 km/h". Sam zabieg jest bardzo prosty i stanie się pewnie nawykiem każdego dobrego kierowcy, chociaż trudno w tym momencie zrozumieć wymuszanie (?!) na kierującym zmianę biegów.



W każdym razie w odniesieniu do osób, które przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyły szkolenie podstawowe i uzyskały pozytywny wynik części teoretycznej egzaminu państwowego, część praktyczną egzaminu państwowego przeprowadza się na dotychczasowych zasadach.

ecodriving

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. (Dz.U. poz. 594).

<< Poprzednia